Nie jest to jeszcze jedna książka o
baśniach, ale raczej poetyka baśni, w której autor - w przeciwieństwie
do przedstawicieli psychoanalizy, a zwłaszcza Bruno Bettelheima, z
którym otwarcie polemizuje - wystrzega się interpretowania cudownych i
fantastycznych historii za wszelką cenę. Pierre Péju sugeruje raczej,
byśmy wsłuchali się w ich głosy, podążyli zaznaczonymi ścieżkami,
nieustannie kreśląc mapę dziwnych miejsc, magicznych działań,
przeobrażeń. Możemy zanurzyć się w opowieści, dać się porwać narracyjnym
nurtom, nie rozstrzygając raz na zawsze o ich znaczeniach. To książka
budująca sieć powiązań pomiędzy tradycyjnymi baśniami, na przykład tymi,
które zebrali bracia Grimm, a literackimi opowieściami niemieckich
romantyków. Pojawiają się tu motywy cienia, automatów, mandragory,
luster i straconego odbicia, wciąż żywe w naszej podświadomości. Przez
gęstwinę leśną przedziera się dziewczynka - zagubiona lub uprowadzona:
spotyka na swojej drodze wróżkę, czarownicę, krasnoludki, zaklinacza. W
jej postaci przejawia się w całej swojej niejednoznaczności zepchnięta
na margines dziecięcość. Książkę zamyka oryginalna bajka pióra Pierre`a
Péju: Rybo-kot. Pierre Péju (ur. 1946) - urodzony w rodzinie liońskich
księgarzy powieściopisarz i eseista, znawca romantyzmu niemieckiego,
zainteresowany filozofią dzieciństwa i dzieciństwem filozofii. Studiował
filozofię na Sorbonie, obecnie jest dyrektorem programowym paryskiego
Collège International de Philosophie i redaktorem prowadzącym działu
niemieckiego serii Collection romantique w wydawnictwie José Corti.
Opublikował kilkanaście książek, wśród nich poruszającą Siostrzyczkę Ewę
od kartuzów (wyd. pol. Sic! 2005) i Śmiech ogra (wyd. pol. Sic! 2006).
Dziewczynka w baśniowym lesie jest we Francji bestsellerem kilku
pokoleń.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz