niedziela, 28 sierpnia 2011

Ada albo żar.



Czternastoletni Van Veen poznaje swoją kuzynkę Adę, kiedy przyjeżdża na wakacje do Ardis - wiejskiej posiadłości ciotki. Oboje zakochują się w sobie do szaleństwa, ich uczucie jest niezwykle silne, gwałtowne i nasycone zmysłowością. Ojciec chłopaka postanawia natychmiast przerwać ten związek. Młodzi rozstają się na wiele lat - spotkają się dopiero jako ludzie starsi - ale wszystkie życiowe wybory, a zwłaszcza miłosne przygody będą naznaczone przez ich młodzieńcze, płomienne uczucie. Powieść ma formę kroniki rodzinnej spisanej ręką Vana. To utwór pełen aluzji literackich, malarskich i filmowych, gier słownych, fałszywych tropów, zabaw z gatunkami literackimi. Uczta dla miłośników literatury a szczególnie twórczości Nabokova.
Przepiękna powieść, oj czegoś takiego było mi potrzeba. Klasyka nie zawiodła mnie po raz kolejny.
No ale pozostaje pytanie, czy Nabokov może zawieść? Mnie chyba nie, choć przyznaję, że wszystkich jego dzieł jeszcze nie przeczytałam.Z całą pewnością po książce Ada i żar, nabrałam ochoty , bardzo intensywnej ochoty na czytanie Nabokova.

1 komentarz:

Pisany inaczej pisze...

Nie czytałem, a z wiekiem coraz bardziej brakuje mi powrotów do klasyki.