wtorek, 27 stycznia 2009

JAK OSWOIĆ SIĘ Z SZEFEM.

Wprowadzenie

Relacje ze zwierzchnikiem są niewątpliwie najważniejszym związkiem międzyludzkim, z jakim masz do czynienia w pracy. Powinny więc być nienaganne. Nie musicie być świetnymi kumplami po godzinach, ale w pracy trzeba żyć w zgodzie, ufać sobie i szanować w sobie wzajemnie fachowców i ludzi. Im lepiej będziecie się rozumieli, tym łatwiejsze, skuteczniejsze i bardziej zadowalające będzie wspólne działanie.

Dobry szef wkłada wiele pracy w utrzymywanie takich stosunków, ale ty też nie powinieneś siedzieć z założonymi rękami. Nie chodzi tylko o to, że relacje będą znacznie lepsze, jeśli obaj się o to postaracie. Przede wszystkim z samej sytuacji wynika, że to ty powinieneś zdobyć się na główny wysiłek. W końcu masz tylko jednego bezpośredniego zwierzchnika (lub co najwyżej dwóch) i możesz się na nim skupić, natomiast szef musi budować właściwe związki z wieloma członkami zespołu. Jeśli ty też jesteś menedżerem, łatwo zauważysz tę różnicę położenia wobec zwierzchnika i wobec podwładnych.

Dobry szef wkłada wiele pracy w utrzymywanie dobrych stosunków, ale ty też nie powinieneś siedzieć z założonymi rękoma.

Poza tym to ty masz więcej do stracenia, jeśli wasze stosunki źle się ułożą. Od szefa zależą takie sprawy, jak bodźce motywujące do pracy, wsparcie zawodowe, podwyżki, awanse, a nawet fakt, że masz pracę w tej firmie. Nie jesteś dla niego aż tak ważny, jak on dla ciebie. Rozsądnie więc będzie przyjąć, że to na tobie spoczywa odpowiedzialność za to, żebyście tworzyli zgodny zespół.

Radzić sobie z szefem - to tyle, co ułożyć sobie z nim bezpośrednie i dobre stosunki. Chodzi o to, by szef rozpromieniał się, kiedy wchodzisz do pokoju. Aby wiedział, że zawsze się z tobą dogada, że może ci ufać, polegać na tobie, może liczyć na zgodną współpracę. Jeśli ten opis już teraz pasuje do ciebie i twojego zwierzchnika, można ci tylko pogratulować. Bardziej prawdopodobne jest jednak, że wprawdzie pod pewnymi względami współpraca układa się wam dobrze, ale wasze style pracy niekiedy kolidują ze sobą albo wasze odmienne cechy osobowości nieprzyjemnie się zderzają. Jeśli tak, musisz nauczyć się postępować z szefem, by usuwać wszystko, co jest zawadą w stworzeniu idealnych relacji.

Przede wszystkim musisz odkryć, co dzieje się w głowie szefa. Jeśli nie rozgryziesz jego motywacji, nie masz co marzyć o znalezieniu właściwych sposobów postępowania. Musisz zwłaszcza zrozumieć, jaki ciężar na nim spoczywa, a więc powinieneś zainteresować się osobą szefa, swojego szefa - tym co jego porusza i jakie związki łączą go z twoim bezpośrednim zwierzchnikiem.

Przede wszystkim musisz odkryć, co dzieje się w głowie twojego szefa. Jeśli nie rozgryziesz jego motywacji, nie masz co marzyć o znalezieniu właściwych sposobów postępowania.

Kiedy już potrafisz spojrzeć na sytuację oczami szefa, wróć na swoje miejsce. Czy zatargi z szefem wynikają z jego trudnego charakteru, czy może ty też nieświadomie się do nich przyczyniasz? Jeśli zidentyfikujesz własne wady, będziesz mógł coś z nimi począć.

Każdy szef jest inny, ale pewne umiejętności przydadzą się w kontaktach w każdym przypadku. Niektóre - takie jak asertywność i umiejętność słuchania - będą ci potrzebne stale, z innych - jak panowanie nad emocjami lub umiejętność poruszania gorących tematów bez doprowadzania do konfrontacji - będziesz korzystać tylko sporadycznie.

Rzecz jasna istnieją trudni zwierzchnicy. Problemy z nimi występują tylko od czasu do czasu, ale nie da się zaprzeczyć, że bywają szefowie o przykrych cechach charakteru, którzy lubią na przykład wyładowywać zły humor na podwładnych albo poniżać ich na oczach innych. Jeśli twój szef przejawia tego typu zachowania, musisz wiedzieć, jak można złagodzić ten problem.

Z książki tej dowiesz się wszystkiego, czego potrzebujesz, by twoje związki z szefem były długie i szczęśliwe. A kiedy dzięki temu osiągniesz awans i staniesz przed nowymi wyzwaniami, będziesz już umiał radzić sobie z kolejnym szefem. Z jego następcą także.

Ostatni krok będzie polegał na tym, żebyś nakłonił do lektury wszystkich podwładnych (jeśli ich masz). Nie po to, żeby zobaczyli, jakiego mają światłego szefa, lecz po to, by twój zespół był zgodny, przyjazny i łatwy do kierowania. Bo na taki zasługujesz.

Część I. Poznaj swego szefa

Jeśli pragniesz wzorowych stosunków ze zwierzchnikiem, musisz przede wszystkim dobrze go poznać. Musisz zrozumieć jego ukryte motywy i naciski, którym podlega. Musisz także dowiedzieć się tego samego o jego szefie. Dopiero gdy określisz problemy, z którymi masz się zmierzyć, przyjrzyj się bliżej waszym stosunkom. Będziesz mógł wtedy znaleźć klucz do swojego szefa i stworzyć z nim idealne relacje robocze.

Rozdział 1. Zrozum szefa

Dobre relacje z szefem są ważniejsze dla ciebie niż dla niego. Jeśli źle się wam układa, ty tracisz więcej niż on. Przede wszystkim masz tylko jednego bezpośredniego zwierzchnika (może dwóch), natomiast on ma zapewne innych podwładnych prócz ciebie. Ty zatem musisz się postarać, żeby wszystko między wami grało.

Pierwszym krokiem będzie dobre poznanie szefa. Nie mam tu na myśli kontaktów towarzyskich - chodzi o to, że musisz umieć spojrzeć na wasze kontakty z jego punktu widzenia. Musisz znać jego sposób działania i wiedzieć, co jest dla niego ważne w pracy. W tym celu odpowiedz na następujące pytania:

  • Czym konkretnie zajmuje się szef?
  • Jaki jest jego styl zarządzania?
  • Jakie są jego słabe i mocne strony?
  • Jak porozumiewa się z innymi?
  • Co motywuje twojego szefa?
  • Co go stresuje?
Odpowiedź na te pytania nie wymaga ciągnących się tygodniami badań - wystarczy chwila namysłu. Nawet jeśli jeden z was - ty albo szef - jest w firmie nowy, możesz zdobyć potrzebne ci informacje dzięki odrobinie obserwacji, ewentualnie zadając kolegom kilka przemyślanych pytań. Przyjrzyjmy się kolejno każdemu zagadnieniu, aby dokładnie ustalić, jakich wiadomości szukasz.

Czym konkretnie zajmuje się szef?

Masz obowiązek pomagać szefowi w realizacji jego celów. Te cele zapewne wykraczają poza twój horyzont zawodowy i tylko pewien ich wycinek dotyczy ciebie. Szef może być na przykład odpowiedzialny za sprzedaż na terenie całego kraju, a ty tylko w regionie południowo-zachodnim. Albo on kieruje całym wydziałem finansowym, a ty jedynie nadzorujesz zakupy.

Określ więc cele swojego szefa. Jego zadanie może na przykład polegać na poprawie publicznego wizerunku waszej organizacji albo na zapewnieniu płynnej i ekonomicznej ekspedycji towarów do waszych klientów. Niezależnie od tego, jakie funkcje pełni szef, należy założyć, że zajmuje się sprawami wyższej rangi i ma większy wpływ na całość firmy niż ty.

To ćwiczenie ma dwojaki cel, a ściślej mówiąc pomoże ci zrozumieć dwie rzeczy:

  • Na szefie spoczywa znacznie większa odpowiedzialność niż na tobie. Dzięki temu spojrzysz na wasze stosunki szerzej. Zauważysz, że musi on utrzymywać dobre kontakty z wszystkimi członkami zespołu i że ty zajmujesz w jego życiu zawodowym o wiele mniej miejsca niż on w twoim.
  • Jak duże masz możliwości podniesienia swojej wartości w oczach szefa. Wypełnianie zadań wynikających z twojego zakresu obowiązków jest zapewne dla ciebie najważniejsze, lecz najbardziej ceni się tych członków zespołu, którzy potrafią w razie potrzeby wesprzeć szefa. Nie musisz kopać dołków pod kolegami, żeby stać się dla zwierzchnika osobą ważną; dzięki znajomości celów i priorytetów całego wydziału, a nie tylko własnej działki, będziesz umiał wkraczać do akcji wtedy, gdy szef potrzebuje pomocy.

TAK SOBIE MYŚLĘ, ŻE POWINNAM ZAINWESTOWAĆ W TĘ KSIĄŻKĘ. JUŻ ZA DWA DNI BĘDĘ W POLSCE, CZEKA MNIE SZUKANIE NOWEJ PRACY, A PÓŹNIEJ OSWAJANIE Z NOWYM SZEFEM. BARDZO BYM CHCIAŁA, ABY BYŁY TO RELACJE ZDROWE.



Brak komentarzy: